Tips voor een gezonde barbecue

De zomer is begonnen en daarmee ook het barbecueseizoen. Maar hoe zit het ook al weer met barbecueën? Is dat wel gezond? En is er een link met kanker? Wij geven je tips voor een gezonde barbecue.

Onze gezonde tips

Eet meer vis, gevogelte en vegetarische varianten

Een barbecue hoeft niet alleen om vlees te draaien. Er zijn talloze andere lekkere alternatieven om op de barbecue te bereiden. Denk aan vis, vegetarische vleesvervangers, fruit en groente. Wissel het vlees aan de spiesjes af met stukjes groente of fruit voor de variatie.

Tips om in te kopen: zalm, garnalen, witvis, kip/kalkoenspiesjes, groente als paprika, tomaat en courgette en (zoete) aardappels om te poffen.

Ons advies is om niet meer dan 500 gram rood vlees per week te eten. Met rood vlees bedoelen we niet het vlees dat niet goed doorbakken is. We bedoelen alle vleessoorten die rood van kleur zijn als ze rauw zijn, zoals rund-, varkens-, lams- en geitenvlees. Lees meer over rood vlees en kanker.

Gril in kleur!

Groente of fruit op de barbecue is een gezond alternatief voor vlees. Bovendien kunnen dit soort plantaardige voedingsmiddelen je risico op kanker juist verlagen. Meer kleur op die barbecue dus! Maar laat ook groente en fruit niet aanbranden, want de zwart verkoolde stukjes kunnen in een bepaalde mate schadelijk zijn.

Gril kort

Houd de griltijd van alles wat je op de barbecue bereidt zo kort mogelijk. Uiteraard is het belangrijk dat vlees goed gaar is, maar je kunt er wel voor zorgen dat het zo kort mogelijk op de barbecue ligt voordat je het eet. Gaar het vlees bijvoorbeeld voor op het fornuis, in de oven of magnetron. Leg het daarna direct op de barbecue, zodat bacteriën en andere ziekteverwekkers zo min mogelijk kans krijgen om te ontwikkelen. Je kunt in de winkel ook voorgegaard vlees kopen. Dit is veiliger en sneller klaar.

Houd het vuur laag

In vlammen en rook zitten schadelijke stoffen die blijven kleven aan alles wat ermee in aanraking komt. Zorg dat het vuur van de barbecue niet te hoog oplaait zodat je eten hier niet in direct contact mee komt. Leg het eten pas op de barbecue als de kolen niet meer vlammen en bedekt zijn met een laagje as. Let er daarnaast op dat je barbecue geen rookmachine wordt. Een goede tip is om het barbecuerooster te bekleden met aluminiumfolie. Zo blokkeer je de vlammen en verlaat de rook via de zijkant de barbecue. Bovendien brandt het eten zo minder snel aan. Je kunt ook een elektrische barbecue gebruiken.

Eet kleine porties

Van 1 groot stuk vlees of kip kun je wel 4 spiesjes maken. Kleine stukjes zijn sneller gaar waardoor ze dus minder lang op de barbecue hoeven te liggen. Bovendien eet je er minder van omdat je de porties doseert. Zo houd je meer ruimte over voor groente, vis of vegetarische variatie in je maaltijd.

Kies voor gezonde bijgerechten

Zie het gegrilde vlees niet als hoofdonderdeel van de maaltijd maar zorg dat je ook voldoende gezonde bijgerechten hebt om op je bord te scheppen. Denk bijvoorbeeld aan lekkere salades, rauwkost, volkorenbrood met zelfgemaakte dip en vers fruit.

Liever niet

Laat niet aanbranden

Zorg dat je bij de barbecue blijft als het eten er op ligt zodat je het niet te lang op de grill laat liggen. De bereidingswijze van vlees kan namelijk een rol spelen bij het ontstaan van kanker. Bij het barbecueën van vlees kan de temperatuur oplopen tot 400°C. Hierdoor kunnen er stoffen ontstaan die mogelijk kankerverwekkend zijn. Ook kan het vlees makkelijk verbranden. Er zijn echter nog maar weinig aanwijzingen uit onderzoek dat het eten van aangebrand of verkoold voedsel tot een grotere kans op kanker leidt. Toch is het verstandig om het niet te vaak te eten. 

Gril het vlees in het midden van de barbecue, het liefst op minimaal 25 cm van de hittebron en draai het regelmatig om. Zo voorkom je aanbranding. Zijn er toch stukjes verbrand? Snijd ze er dan af en gooi ze weg.

Let extra op met gemarineerd vlees. Weliswaar kan de marinade beschermen tegen het aanbranden van het vlees, maar de marinade zelf kan ook aanbranden. Bovendien ontstaat er meer rookontwikkeling en mogelijk steekvlammen bij het lekken van de marinade in de barbecue. Ook bevatten kant en klare marinades vaak veel zout en suikers. Maak het liever zelf of gebruik in plaats van marinade een gezond sausje op je bord.

Eet minder vet

Vet in je vlees verbrandt sneller. Verwijder daarom zoveel mogelijk vet van het vlees voor je het op de barbecue legt. Zo voorkom je dat de vlammen hoog oplaaien en verklein je de kans op aanbranden en verkolen.

Eet geen bewerkt vlees

Eet liever geen bewerkt vlees. Dit vergroot namelijk je risico op darm- en maagkanker. Bewerkt vlees is vlees dat langer houdbaar is gemaakt door het te roken, drogen, zouten of door toevoeging van conserveringsmiddelen. Voorbeelden zijn speklapjes, diepvries hamburgers, bacon, knakworsten, frikadellen, gedroogde worst, bacon etc.

Lees meer over bewerkt vlees en kanker.