Op safari in de supermarkt

Gezond eten is belangrijk, dat weten we allemaal. Maar eenmaal in de supermarkt kan het lastig zijn om gezonde keuzes te maken. Wij helpen je een handje.

Het is een oerwoud aan producten in de supermarkt! Wist je dat marketingtrucjes en de indeling van de supermarkt allemaal invloed hebben op de keuzes die je maakt? In dit artikel geven wij je handige tips voor het boodschappen doen, zodat de kans groter is dat je met gezonde producten thuiskomt. 

Een goede voorbereiding is het halve werk 
Gezondere keuzes maken tijdens het boodschappen doen begint al voordat je naar de winkel gaat. Bedenk van tevoren wat je wilt kopen, en houd jezelf aan het lijstje. Zorg er ook voor dat je niet met een lege maag boodschappen gaat doen, want dan is de kans groot dat je meer koopt dan gepland en gemakkelijker zwicht voor de verleiding van koek, snoep en snacks.

Groente en fruit als beschermers 
Laad extra groente en fruit in je boodschappenkar of -mandje, dan is er geen plek meer voor voorbewerkt voedsel waar veel vet, zetmeel of suiker in zit.

Blijf in de buitenste ring 
Groente, fruit, zuivel, vlees, broodbeleg en diepvriesproducten kun je vinden in de buitenste ring van de supermarkt, want deze moeten gekoeld bewaard worden. In de middelste gangpaden zijn producten te vinden die lang houdbaar zijn, waaronder ook de ongezondere producten. 

Door je winkelroute zo veel mogelijk te beperken tot de buitenste ring, kun je vaak alle gezonde producten vinden die je nodig hebt en zo de verleiding van ongezonde producten beperken.

Kijk ook eens onderin het schap 
Ook de plaats van het product in het schap zelf is van belang. Consumenten zijn geneigd producten te kopen die ze het makkelijkste kunnen pakken. Daarom worden A-merk producten het meest op ooghoogte geplaatst, en zijn de goedkopere versies vaak dichter bij de grond te vinden. 

De budgetopties zijn goedkoper omdat er veel minder geld wordt besteed aan het aantrekkelijk maken van de verpakking met verschillende claims en uitgebreid gebruik van kleuren—met andere woorden, een verpakking die als doel heeft jouw aandacht op te eisen. 

Hoe gezond een product daadwerkelijk is vind je niet op de voorkant van de verpakking maar in de ingrediëntenlijst en de tabel met informatie over de voedingswaarden.

Laat je niet foppen, lees het etiket! 
Fabrikanten kunnen veel doen om de verpakking van hun product opvallender en aantrekkelijker te maken. Een verpakking van vruchtenyoghurt kan versierd worden met vrolijk grazende koeien en afbeeldingen van fruit—iets wat een gezonde indruk kan maken.

Maar als je dan op de ingrediëntenlijst kijkt, is de kans groot dat er misschien maar 5% échte fruitstukjes in zitten en dat er (veel) suiker is toegevoegd voor de zoete smaak. Wil je weten wat voor product je echt in handen hebt, kijk dan op de ingrediëntenlijst en de voedingswaardentabel achterop de verpakking. 

De ingrediëntenlijst is altijd op dezelfde manier ingedeeld; aflopend in hoeveelheid per ingrediënt. Hetgeen dat het meest in het product voorkomt, staat bovenaan. Staat suiker bijvoorbeeld als eerste of tweede ingrediënt bij een product waarvan gedacht wordt dat het gezond is, bijvoorbeeld ontbijtkoek, dan kun je het beter laten liggen. 

Goed vergelijken
Om erachter te komen welk product binnen dezelfde categorie (bijvoorbeeld ontbijtgranen) gezonder is, neem je twee verschillende verpakkingen. Bijvoorbeeld een A-merk en een budgetversie onderin het schap. Vervolgens kun je de ingrediëntenlijsten en de voedingswaardentabellen met elkaar vergelijken. 

Het Voedingscentrum heeft onlangs de Kies ik gezond?-app geïntroduceerd. Hiermee kun je producten zoeken en vergelijken en snel zien wat een gezondere keuze is. 

Je beste vriend in de supermarkt: je boodschappenlijstje
Gezond boodschappen doen is makkelijker met een boodschappenlijstje! Dan weersta je makkelijker onverwachte verleiding van ongezonde producten in de supermarkt. Bestel nu onze handige boodschappenlijstjes.