Hoe gezond leeft Nederland?

Met een gezonde leefstijl verkleinen we de kans op kanker. Maar hoe gezond leven wij eigenlijk? Het CBS heeft nieuwe cijfers hierover bekend gemaakt. Scoor jij beter dan de gemiddelde Nederlander of is er ruimte voor verbetering?

Wist je dat ongeveer 40% van alle gevallen van kanker voorkomen kan worden? Er zijn geen garanties tegen kanker, maar door gezond te eten en leven kunnen we wel de kans op kanker verkleinen.

Houd je gewicht gezond
Overgewicht vergroot de kans op maar liefst 12 kankersoorten. Daarom is een van de belangrijkste stappen om de kans op kanker te verkleinen om een gezond gewicht te hebben en te behouden. 

In 2019 had 44,1% van de Nederlandse bevolking (4 jaar en ouder) overgewicht (BMI van 25 of hoger). Een enorm groot aantal dus. Hierbij hadden mannen (48,1%) vaker overgewicht dan vrouwen (40,1%). Iets meer dan de helft van de bevolking (53,4%) had een normaal gewicht (BMI 18,5-25). 

Een gezond gewicht is een kwestie van balans tussen de energie die je binnenkrijgt door te eten en drinken, en de energie die je verbruikt door te bewegen en sporten. Dit wordt ook wel de energiebalans genoemd.

Als je meer calorieën via je voeding binnenkrijgt dan je verbrandt, heeft dat als gevolg dat je aankomt in gewicht. Verbrand je meer dan je binnenkrijgt, dan val je juist af. Het is dus belangrijk om zowel gezond te eten en niet te veel calorieën binnen te krijgen als voldoende te bewegen. Beweeg minimaal 30 minuten per dag, maar meer bewegen is altijd beter.

Om je gewicht gezond te houden, helpen onderstaande tips allemaal! Met welke tip ga jij aan de slag?

Kom in beweging
Bewegen helpt je om gezond te blijven. Het zorgt voor een gezond gewicht en verkleint de kans op kanker. Maak daarom beweging onderdeel van je dagelijkse activiteiten. Kom vaker in beweging en zit minder!

De Gezondheidsraad heeft de volgende beweegrichtlijnen opgesteld:

  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordelen.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.

In totaal voldeed 49% van de Nederlandse bevolking aan de beweegrichtlijnen. Hierbij bewegen mannen (51%) iets meer dan vrouwen (47%).

Tips:
- Neem de trap in plaats van de lift.
- Probeer zo min mogelijk de auto te pakken. Pak liever de fiets of ga wandelen!
- Plan wekelijks in wanneer je gaat sporten/bewegen. Zo is de kans groter dat je dagelijks aan 30 minuten beweging komt.

Eet gezond
Wat je iedere dag eet, heeft ook invloed op de kans op kanker. Door vooral te kiezen voor plantaardige producten als volkorenproducten, groente, fruit en peulvruchten krijg je veel vezels en gezonde voedingsstoffen binnen. Bovendien bevatten deze producten weinig calorieën, waardoor je gemakkelijker op een gezond gewicht blijft. 

Het advies is om dagelijks minimaal 2 stuks fruit te eten en 250 gram groente. Iets minder dan een derde (30,5%) van de Nederlanders at 7 dagen per week voldoende fruit. Vrouwen aten hierbij vaker 2 stuks fruit (33,7%) dan mannen (27,1%). Met de hoeveelheid groente was het slechter gesteld: slechts 21,7% at 7 dagen per week voldoende groente. Opvallend genoeg aten zowel vrouwen als mannen even vaak voldoende groente (beide 21,7%).

Tips:
- Vervang witte graanproducten door volkorenproducten.
- 's Middags trek in tussendoortje? Kies voor fruit of groenten! 
- Let op je portiegrootte, vooral als je calorierijke producten eet. Gebruik bijvoorbeeld kleine borden en schep maar één keer op.

Drink geen alcohol en rook niet
Alcohol drinken vergroot de kans op verschillende kankersoorten. Het gaat hierbij om de alcohol (ethanol) zelf die schadelijk is. Bovendien bevat alcohol veel calorieën, waardoor je ongemerkt in gewicht kunt aankomen. Benieuwd hoeveel calorieën alcohol bevat? Bereken het zelf met onze handige tool! Maar liefst 79,1% van de Nederlandse bevolking dronk in 2019 alcohol. Hierbij dronken mannen vaker alcohol (84,8%) dan vrouwen (73,6%). 

Roken is de grootste veroorzaker van kanker. Rook daarom niet! Het is daarnaast nooit te laat om te stoppen met roken. Iets meer dan een vijfde van de bevolking rookte in 2019 (21,7%). Hierbij zijn er meer mannen die roken (25,4%) dan vrouwen (18,1%). 

Tips:
- Kies voor de alcoholvrije variant van bier, wijn en cocktails.
- Geen fan van de alcoholvrije variant? Zorg ervoor dat je een geschikte vervanger hebt! Inspiratie nodig voor verfrissende drankjes? Download dan ons receptenboekje Verfrissend anders.
- Wil je toch alcohol drinken? Beperk het dan tot het weekend en drink doordeweeks geen alcohol. Ook kun je een alcoholisch drankje aanlengen met water (of frisdrank).

Bron:
- CBS