Hoeveel suikerklontjes drink jij elke dag?

We weten allemaal dat suikers niet goed voor je zijn. Ze zitten verborgen in tussendoortjes, kant-en-klaar producten en vaak ook in dranken.

Suikergehalte per drank verschilt veel
Het aantal suikerklontjes kan per dranksoort erg verschillen. Zo krijg je met een glas cola 6,5 suikerklontjes binnen, maar met een glas cola light 0 suikerklontjes. Een glas versgeperste sinaasappelsap bevat goede voedingsstoffen zoals vitamines en vezels, maar ook 6,5 suikerklontjes. 

Hoeveel suikerklontjes drink jij?
Wij zetten het suikergehalte van verschillende dranken voor je op een rij.

Geen suikerklontjes
Het beste kun je water, koffie* en thee zonder suiker drinken. Light frisdranken bevatten nauwelijks tot geen calorieën en zijn daarom een betere optie dan suikerhoudende dranken. Wel kunnen light frisdranken tanderosie veroorzaken. 

5 tot 7 suikerklontjes
In een glas ijsthee (fles of pak), verse sinaasappelsap en cola zitten veel meer suikerklontjes. Met een glas ijsthee krijg je 5 suikerklontjes binnen, dat zijn ongeveer 80 kilocalorieën en komt overeen met 8 minuten joggen. Een glas verse sinaasappelsap of cola bevat 6,5 suikerklontjes (ongeveer 104 kilocalorieën), waarvoor je 17 minuten lang de vloer zou moeten schrobben.

7 tot 10 suikerklontjes
Met een glas appelsap of energydrank (beide 7 klontjes) krijg je nog meer suikers binnen. Met een beker chocolademelk zelfs 7,5 suikerklontjes. Dat is lang stofzuigen, namelijk 34 minuten!

Meer dan 10 suikerklontjes
In een glas druivensap zitten 10 suikerklontjes (160 kilocalorieën), om dit te verbranden zou je 21 minuten lang moeten wandelen. 

Bekijk hier het overzicht.

Waarom kom je ongemerkt aan met het drinken van suikerhoudende dranken?
Dranken met toegevoegde suikers kunnen er onbewust voor zorgen dat je in gewicht aankomt. Al bestaan dranken voor een groot deel uit water en bevatten ze per 100 ml niet zoveel calorieën, je kunt er toch van aankomen. Dit komt omdat de dranken nauwelijks een vol gevoel geven en je er al gauw te veel van drinkt. 

Varieer: water met een smaakje
Water is altijd de beste keuze. Experimenteer jij graag met smaakjes? Water kun je smaakvoller maken met een takje munt, een schijfje citroen, plakjes komkommer of met wat bosbessen. Meer inspiratie vind je in ons receptenboekje ‘Verfrissend anders’.

Lees meer over suikerhoudende dranken en gezond drinken bij onze aanbeveling ‘Drink gezond'. 


*voor koffie geldt het advies om per dag niet meer dan vier koppen te drinken i.v.m. de hoeveelheid cafeïne. Als je zwanger bent, kun je het beste één kop koffie per dag drinken.