Het geheim van de mediterrane keuken

De mediterrane keuken is één van de gezondste keukens, maar wat is er dan gezond aan? Wij vertellen jou het geheim van de mediterrane keuken!

Mediterraan eten
In landen rondom de Middellandse zee, zoals in Italië, Griekenland, Spanje en Frankrijk eten ze mediterraan. Het zijn vaak eenvoudige gerechten met pure smaken en verse ingrediënten. 

Wat is het geheim van de keuken?

  • De mediterrane keuken bevat veel volkorenproducten en peulvruchten, zoals volkorenpasta en linzen. Deze ingrediënten bevatten veel vezels, waardoor je langdurig een verzadigd gevoel hebt. Daarnaast zit het vol met goede voedingstoffen, zoals vitaminen en mineralen. 
  • De keuken is arm aan verzadigde vetten en transvetzuren, maar rijk aan onverzadigde vetzuren. Verzadigde vetten en transvetzuren zijn slecht voor je gezondheid, zo verhogen ze onder andere het risico op hart- en vaatziekten. Onverzadigde vetten hebben een gunstige invloed op je gezondheid. De onverzadigde vetzuren zijn voornamelijk afkomstig uit: olijfolie, olijven en vette vis.
  • De gerechten bevatten een ruime hoeveelheid groenten, fruit, zaden en noten. Deze ingrediënten bevatten belangrijke vitaminen en mineralen. Noten bevatten veel vetten en zijn daardoor rijk aan calorieën dus neem hier niet te veel van. Zo is de kans groter dat je een gezond gewicht behoud of krijgt. 
  • De gerechten worden zo min mogelijk op smaak gebracht met zout. In plaats daarvan worden veel verse kruiden gebruikt, zoals rozemarijn, oregano, basilicum en tijm. 
  • Rondom de Middellandse zee eten ze weinig zoetwaren, waardoor je weinig toegevoegde suikers en/of geraffineerde suikers binnenkrijgt. Fruit is voornamelijk de zoete traktatie in landen rondom de Middellandse zee. 

Op zoek naar meer recept inspiratie? Bekijk al onze recepten hier.