Gezond de feestmaand december tegemoet

Tijdens de feestdagen komen de meesten aan in gewicht. En dat is ook niet gek als je bedenkt dat er in die periode pepernoten, gevuld speculaas, kerstkransjes en oliebollen op het menu staan. Tijd om het roer om te gooien!

Sinterklaas, de kerstvakantie, Kerstmis en Oud&Nieuw … de feestmaand december zit vol met momenten om van te genieten, maar genieten kan ook op een gezonde manier. De hoogste tijd om in deze maand het roer om te gooien en onnodige kilo’s te voorkomen. Zo heb je een gezonde start in 2020. Wij helpen je graag met praktische tips!

Stop met eten wanneer je voldaan bent
Meer eten is niet beter. Luister naar jouw lichaam en stop met eten als je genoeg hebt gehad. Wanneer je snel eet, krijgt je lichaam niet de kans om tijdig het signaal af te geven dat je al genoeg hebt gegeten. Neem daarom de tijd: eet rustig en kauw goed. Hierdoor is de kans kleiner dat je meer gaat eten dan nodig is. Zo voorkom je ook het vervelende gevoel van een te volle buik.

Sla geen maaltijden over
In de maand december wijken veel mensen af van het normale eetpatroon, bestaande uit het ontbijt, de lunch en het avondeten. Vaak worden de gevolgen hiervan over het hoofd gezien. Een maaltijd overslaan kan er echter voor zorgen dat je (ongezonde) tussendoortjes gaat eten.
Sla ook het ontbijt niet over omdat je in de middag een uitgebreide lunch gepland hebt staan.

Blijf gezond eten
Probeer zo gezond mogelijk te blijven eten. Zet ook in de feestmaand volkorenproducten, voldoende groente (minimaal 250 gram per dag) en fruit (minimaal 2 stuks) op het menu. Deze voedingsmiddelen zijn altijd een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. Eet daarnaast weinig rood vlees (maximaal tussen de 350 en 500 gram per week) en weinig tot geen bewerkt vlees.

Wees matig met alcohol
Tijdens de feestdagen drinken we gemiddeld meer alcohol dan normaal. Alcohol vergroot de kans op kanker. Wist je dat je in gewicht kan aankomen door het drinken van alcohol? Eén glas rode wijn levert maar liefst 123 kilocalorieën. Reden genoeg om dit jaar minder alcohol te drinken. Mocht je willen drinken dan kan het helpen om met jezelf afspraken te maken over hoeveel je gaat drinken (helemaal niet drinken is natuurlijk altijd beter!). Probeer daarnaast ook eens een avond alcoholvrij te houden of wissel een glas alcohol af met een drankje zonder alcohol. Vergeet ook niet om voldoende water (1,5 − 2 liter per dag) te drinken om jouw vochtbalans op peil te houden.

En vergeet niet
Geniet! Aandacht voor elkaar en het samenzijn is altijd bijzonder, vooral in de maand december.

Probeer eens wat anders 
Met deze vervangers krijg je een stuk minder kilocalorieën binnen!

Vervang een: Voor een:
handje chocolade pepernoten (82 kcal) stukje taai-taai (25 kcal)
stukje gevuld speculaas (120 kcal) klein speculaasje (33 kcal)
appelflap (361 kcal) warme appel uit de oven met kaneel en speculaaskruiden (85 kcal)
roombroodje (214 kcal)  peperkoek mannetje (88 kcal)
snee kerststol (166 kcal) snee rozijnenbrood (95 kcal)
beker chocolademelk (223 kcal) beker Chai latte (115 kcal)