Beheer je voorraad slim

Iedereen vindt bij het opruimen van de koelkast of vriezer helaas weleens producten die al lang over de houdbaarheidsdatum zijn. Dit is natuurlijk zonde. Hoe ga je slim om met je voorraad?

Het is handig om altijd verse groente en fruit, volkorenbrood, magere zuivelproducten, mager vlees en vis in huis te hebben. Maar deze gezonde voedingsmiddelen hebben meestal een korte houdbaarheid. De meeste kun je dan ook het best in de koelkast bewaren. Om producten nog langer te bewaren, kun je de vriezer gebruiken. Dit geldt bijvoorbeeld voor brood.

Doe slim boodschappen

Het slim omgaan met je voorraad begint al bij het boodschappen doen. Doe je het liefst één keer in de week boodschappen? Koop dan verse producten met een verschillende houdbaarheidsduur. Kies als groente bijvoorbeeld spinazie, tomaten, bloemkool, aubergine en wortel. Hiermee kom je de hele week door. Je kunt natuurlijk ook een pakje diepvriesgroente meenemen, wat langer houdbaar is.

Met fruit kun je dezelfde strategie hanteren. Koop voor de eerste twee dagen kwetsbaar fruit zoals aardbeien of al rijpe nectarines. Neem voor daarna bijvoorbeeld kiwi’s, bananen en een meloen mee en voor het eind van de week (en later) appels en mandarijnen. Deze blijven wat langer goed.

Berg slim op

Deel zowel je voorraadkast als de koelkast logisch in. Zet in de voorraadkast bijvoorbeeld bederfelijke producten zoals aardappelen, uien en appels op een goed zichtbare plaats bij elkaar. Lang houdbare producten zoals groenteconserven of volkorenpasta zet je op een andere plank. Zo houd je makkelijker het overzicht.

Zet in de koelkast de producten die het eerst op moeten onderin. Daar is het namelijk het koelst. Dat geldt bijvoorbeeld voor rauw vlees en rauwe vis, of kliekjes. Bewaar geopende potten en pakken frisdrank bovenin de koelkast. Groente en fruit horen in de groentelades. De deur kun je gebruiken voor flessen en pakken met bijvoorbeeld frisdrank en zuivel, en voor kleine potjes, flesjes en tubes met bijvoorbeeld dressings en sauzen.

Producten zoals vlees, vis, volkorenbrood, groente en fruit zijn vaak goedkoper als je ze in grotere hoeveelheden in één keer koopt. Dat is niet altijd handig, maar gelukkig kun je veel producten invriezen. Vlees en vis kun je het beste in kleinere porties opdelen en dan direct na aankoop invriezen. Veel groente kun je ook invriezen. Blancheer (= kort koken) deze dan wel eerst. Ook brood kun je op de dag van aankoop invriezen. Zo blijft het wekenlang lekker.

Zet wel de datum van invriezen op de producten zodat je weet hoe lang het nog houdbaar is.

Bewaar slim

Als verpakkingen al open zijn, zorg er dan voor dat je ze weer goed afsluit. Brood blijft zo bijvoorbeeld langer vers, maar ook de inhoud van potjes groente en pakken vruchtensap blijft zo langer goed. Voor open zakken kun je bijvoorbeeld een wasknijper gebruiken om deze goed af te sluiten. De inhoud van geopende blikjes kun je het beste overdoen in een plastic bewaarbakje.

Het is vaak goedkoper en bovendien wel zo makkelijk om meer dan één portie te koken, ook als je alleen eet. Je kunt één portie goed afgedekt in de koelkast bewaren voor de volgende dag. Voor later in de week kun je overgebleven bereid voedsel beter invriezen in aparte porties. Zet altijd de inhoud en datum op restjes!

Je ziet het, als je deze tips opvolgt voor slim kopen en bewaren, kun je eenvoudig altijd een voorraad gezonde producten in huis hebben en voorkom je verspilling.

Hoe lang is groente en fruit houdbaar?

Op producten zoals verse groente en fruit staat meestal geen houdbaarheidsdatum vermeld. Print daarom onderstaande lijst uit en hang hem op je koelkast, zodat je altijd een overzicht hebt hoe lang je deze gezonde producten kunt bewaren en op welke plek.

Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

Bewaar gesneden groente en fruit altijd in de koelkast en eet het binnen een dag op. Op voorverpakte gesneden groente en fruit staat een houdbaarheidsdatum. TIP: Was groente en fruit pas vlak voor gebruik. Zo blijft het langer goed.

Bronnen: