Zet kinderen in beweging

Kinderen moeten iedere dag minimaal 1 uur bewegen

Voldoende beweging is een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Ook voor kinderen is bewegen belangrijk. Het Wereld Kanker Onderzoek adviseert per dag minimaal 1 uur beweging voor kinderen.

Bewegen

Een gezonde leefstijl is meer dan alleen letten op gezonde voeding. En, net zoals je voor het maken van gezonde en lekkere maaltijden geen topkok hoeft te zijn, hoef je geen fanatieke sporter te zijn om een actief leven te leiden.

Verschillende soorten beweging

Voor een goede gezondheid adviseren we kinderen 1 uur per dag te bewegen met middelmatige intensiteit. Dit betekent bewegen waarbij de hartslag versnelt. Goede voorbeelden van activiteiten zijn zwemmen, joggen, dansen en fietsen.

Om de botten en spieren te versterken is het belangrijk dat kinderen twee keer per week gewrichtsbelastende activiteiten uitvoeren als hardlopen en springen. Voor de flexibiliteit is gymnastiek belangrijk.

Bewegen als dagelijkse routine

De sleutel naar succes is lichaamsbeweging als vast onderdeel van de dagelijkse routine te maken. Fiets met de kinderen naar school, betrek ze bij tuinieren en laat ze een sport kiezen.

Tips om kinderen in beweging te krijgen 

In plaats van Probeer
Een dvd kijken Bewaar het kijken van dvd’s voor speciale gelegenheden. Zet iedere dag vrolijke en uptempo muziek op waarop je kinderen (en jijzelf) lekker door de kamer kunnen dansen.
Kinderen met de auto naar school of sport brengen Ga wandelen of neem de fiets. Dit is een goed moment om eens lekker met je kind bij te kletsen en te praten over de dag. Als je toch met de auto gaat, parkeer dan verder weg en loop het laatste stukje.
Automatisch de tv en computer aanzetten als de kinderen thuiskomen Neem ze mee voor een wandeling door het park, laat ze de hond uitlaten of buitenspelen.
Standaard elke week of maand zakgeld geven Laat de kinderen iets voor hun zakgeld doen. Kleine klusjes waarbij ze lekker in de weer zijn, zoals tuinieren, de hond uitlaten, bladeren wegvegen, stoffen en stofzuigen.
Kinderen belonen met koek en snoep Geef kinderen in plaats van koek en snoep iets waarmee ze actief kunnen zijn, zoals een skippybal, tennisracket, bal, frisbee, hoepel etc.