Goede eters

Maak van je kind een goede eter

Een goede eter is een kind dat gezellig is aan tafel en van alles wat wil proeven. Het is belangrijk dat je kind met de pot mee-eet en dat je zo min mogelijk ander eten geeft. Vanaf 1 jaar kan een kind in principe gewoon mee-eten. Wees wel matig met zout en scherpe kruiden. Iedere ouder wil het liefst dat zijn of haar kind goed eet. Hoe maak je van je kind een goede eter? Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft een aantal tips voor je.

Gezelligheid en regelmaat

Zorg ervoor dat een kind de maaltijden als iets leuks ziet. Als een kind eten associeert met gezelligheid, zal het makkelijker alles eten. Eet daarom zo veel mogelijk met zijn allen aan tafel en bespreek met elkaar bijvoorbeeld de dag. Eet ook op vaste tijden om zo regelmaat in te bouwen. Dit voorkomt dat kinderen tussen de maaltijden door trek krijgen en vragen om snoep. Je kind betrekken bij het kopen van eten en het koken, is ook een goede manier om de interesse voor gezonde voeding te wekken.

Het goede voorbeeld

Het spreekt waarschijnlijk voor zich, maar het is belangrijk als ouder het goede voorbeeld te geven. Als kinderen zien dat jij zelf geniet van eten, dan zullen zij dat ook gaan doen.

Bord leeg

Leg niet teveel nadruk op het leegeten van het bord. Belangrijker is het dat het gezellig is aan tafel en dat je kind van alles wat proeft. Negeer negatief gedrag zoveel mogelijk en zeg het als je kind goed heeft gegeten. Geef het niet gelijk op als je kind bepaalde dingen niet lust. Vaak moeten ze het wel vaker proeven om het lekker te gaan vinden.

Aantal eetmomenten per dag

Beperk het aantal eetmomenten per dag tot maximaal zeven. Het is belangrijk om drie hoofdmaaltijden te eten (ontbijt, lunch en avondeten) en niet meer dan vier keer iets tussendoor. Dit verkleint de kans op overgewicht en tandbederf.

Elke dag ontbijten

Zorg iedere dag voor een ontbijt. Na een nacht slapen moet de spijsvertering op gang komen en moet er energie opgedaan worden voor de dag. Door te ontbijten heeft een kind minder snel trek in extra tussendoortjes waardoor de kans op overgewicht kleiner wordt. Ook kunnen ze zich op school beter concentreren. Een gezond ontbijt is bijvoorbeeld een bord pap, een volkoren boterham met pindakaas of yoghurt met kleine stukjes banaan en bessen.