Gezond gewicht

Een gezond gewicht is belangrijk voor je kind, nu maar ook voor later.

Het behouden of verkrijgen van een gezond gewicht, is na niet roken, het belangrijkste wat we kunnen doen om het risico op kanker te verkleinen.

Kinderen met overgewicht of obesitas hebben een grote kans om als volwassene ook te zwaar te zijn. Dit verhoogt het risico op verschillende ziekten, waaronder kanker. Het is daarom van groot belang dat kinderen een gezond gewicht hebben.

Wat is een gezond gewicht?
Een manier om te bepalen of je kind een gezond gewicht heeft, is het berekenen van de Body Mass Index (BMI). Deze berekening geeft een indicatie van het gewicht t.o.v. van de lengte en de leeftijd. 

Ernstig ondergewicht
Je kind heeft een BMI van [show BMI]. Het gewicht is veel te laag voor zijn of haar lengte en leeftijd. Neem het eetpatroon van je kind onder de loep. Krijgt je kind alle belangrijke voedingsstoffen binnen en eet hij of zij gevarieerd genoeg? Zorg ervoor dat je kind geen maaltijden overslaat en biedt regelmatig gezonde tussendoortjes aan. Als je je zorgen maakt om het gewicht van je kind, maak dan een afspraak bij de huisarts.

Ondergewicht
Je kind heeft een BMI van [show BMI]. Het gewicht is te laag voor zijn of haar lengte en leeftijd. Krijgt je kind alle belangrijke voedingsstoffen binnen en eet hij of zij gevarieerd genoeg? Zorg ervoor dat je kind geen maaltijden overslaat en biedt regelmatig gezonde tussendoortjes aan. Als je je zorgen maakt om het gewicht van je kind, maak dan een afspraak bij de huisarts.

Gezond gewicht
Je kind heeft een BMI van [show BMI]. Dat betekent een gezond gewicht. Ook bij een goed gewicht is het belangrijk dat je kind gezond en gevarieerd eet en minimaal een uur per dag beweegt.

Overgewicht
Je kind heeft een BMI van [show BMI]. Het gewicht is te hoog voor zijn of haar lengte en leeftijd. Het is belangrijk hier iets aan te doen. Neem het eetpatroon van je kind onder de loep. Eet je kind veel (ongezonde) tussendoortjes en drinkt hij of zij veel suikerrijke dranken? Kies liever voor water of thee zonder suiker. Ook belangrijk is het dat je kind iedere dag minimaal een uur aan lichaamsbeweging doet. Zet je kind niet zelf op een dieet. Als je je zorgen maakt om het gewicht van je kind, maak dan een afspraak bij de huisarts of raadpleeg een kinderdiëtist.

Ernstig overgewicht (obesitas)
Je kind heeft een BMI van [show BMI]. Het gewicht is veel te zwaar voor zijn of haar lengte of leeftijd. Het is belangrijk hier iets aan te doen. Neem het eetpatroon van je kind onder de loep. Eet je kind veel (ongezonde) tussendoortjes en drinkt hij of zij veel suikerrijke dranken? Kies liever voor water of thee zonder suiker. Ook belangrijk is het dat je kind iedere dag minimaal een uur aan lichaamsbeweging doet. Zet je kind niet zelf op een dieet. Als je je zorgen maakt om het gewicht van je kind, maak dan een afspraak bij de huisarts of raadpleeg een kinderdiëtist.


Meetgegevens op basis van: Talma H et al. Groeidiagrammen 2010. Den Haag: TNO, 2010.