Gezond eten

Een gezond voedingspatroon is essentieel voor de gezondheid van je kind

Door gezond en gevarieerd te eten krijgt je kind alle belangrijke voedingsstoffen binnen. Gezonde voeding draagt ook bij aan een gezond gewicht. En hoe eerder je er mee begint hoe beter het is. Uit onderzoek blijkt dat vroeg aangeleerde gewoonten meestal later worden voortgezet.

De basis van iedere maaltijd

Groente, fruit, volkorenproducten en peulvruchten vormen de basis van een gezonde maaltijd. Vul dit aan met een klein stukje mager vlees, vis of gevogelte. Denk daarbij ook aan andere producten uit de Schijf van Vijf, zoals zuivel en onverzadigde vetten. Ook deze producten horen (in mindere mate) thuis in een gezond voedingspatroon. Belangrijk is om gevarieerd te eten, zo krijgt je kind alle benodigde voedingsstoffen binnen.

Groente en fruit

Zorg ervoor dat je kind iedere dag vijf porties groente en fruit eet. Een portie is voor een kind kleiner dan voor een volwassene. Houd als richtlijn aan dat een portie overeenkomt met wat ongeveer in de hand (van het kind) past.

Je kunt deze vijf porties groente en fruit makkelijk halen door:

  • bij het ontbijt stukjes fruit te geven (bijvoorbeeld een schaaltje yoghurt met stukjes banaan en aardbei);
  • bij de lunch tomaat, komkommer, radijsjes, rauwe wortels of stukjes paprika te geven

Zoet en zout

Van nature houden kinderen van zoetigheid. Geef in plaats van snoep zoet fruit als druiven, aardbeien, ananas en meloen. Af en toe een snoepje is geen probleem, als het kind maar begrijpt dat dit iets is voor speciale gelegenheden en niet elke dag gebeurt.

Teveel zout is voor kinderen, net als voor volwassenen, niet goed. Baby’s en kleine kinderen kunnen zout nog niet goed verwerken. Voeg daarom geen zout toe aan het eten en laat kinderen wennen aan de natuurlijke smaken. Geef chips en andere zoute snacks alleen bij uitzondering en speciale gelegenheden. Bedenk ook dat kant-en-klare producten veel zout kunnen bevatten. Voorbeelden zijn pizza’s, soepen en sauzen. Zelf maken is altijd gezonder.

Kijk ook op de website van het Voedingscentrum voor meer informatie over gezond eten.