Een gezonde broodtrommel

Hoe vul je een gezonde en aantrekkelijke broodtrommel voor je kind?

De broodtrommel kan best een puzzel zijn: je lunch moet gezond, makkelijk én lekker zijn. Wij geven enkele tips:

Groente en fruit 
Fruit, snackgroente en voorgesneden groenten zijn perfect voor in de pauze. Denk aan: komkommer, snoeptomaatjes, stukjes paprika en wortels. Fruit wat makkelijk mee te nemen is, zijn appels, bananen, mandarijnen en druiven. Kinderen vinden deze fruitsoorten vaak erg lekker.  

Noten
Noten zijn zeer geschikt als snack voor je kind. Tip: vul een papieren cakevormpje met een handje ongezouten noten of studentenhaver. Reken er maar op dat dit in de smaak zal vallen mede door de leuke aankleding van een papieren cakevormpje! Een stukje huishoudfolie erover zorgt dat de inhoud niet uit het vormpje valt.

Geen vleeswaren
Het is beter geen vleeswaren op het brood mee te geven aan je kind. Er is wetenschappelijk bewijs dat bewerkt vlees (vleeswaren) de kans op darmkanker bij volwassenen kunnen verhogen.

Er zijn genoeg gezondere alternatieven voor broodbeleg, zoals jonge 30+ kaas, zuivelspread, een eitje, hummus en sandwichspread.

Volkorenbrood
Geef volkorenbrood mee: vol met vezels die goed zijn voor de darmen van je kind. Maar ook volkoren knäckerbröd of volkoren mueslibrood zijn geschikt.

Portiegrootte
Neem de portiegrootte van de lunch van je kind onder de loep. Kinderen hebben een kleinere maag en minder voedsel nodig. Als je kindje meer eet dan hij of zij nodig heeft, dan is de kans op overgewicht groter.

Drinken
In frisdrank, diksap en aanmaaklimonade zit veel suiker. Een pakje sap bevat al gauw 7 suikerklontjes. Betere alternatieven zijn: 

  • Water. Vul een mooie drinkbeker of bidon en maak het extra leuk door een blaadje munt, schijfjes citroen of komkommer toe te voegen. 
  • Een pakje halfvolle melk of karnemelk. Als er geen koelkast op school aanwezig is, kun je melk of karnemelk koud houden in een thermofles.
  • Ook een thermobeker met thee (zonder suiker) is lekker. 

Omwisselen
Wissel deze voedingsmiddelen om in de broodtrommel: 

Uit de broodtrommel In de broodtrommel
Zoete frisdranken Vers vruchtensap (1 keer per week), water, thee of halfvolle melk
Wit brood Volkorenbrood, volkoren cracker of volkoren mueslibrood
Vleeswaren, zoals worst, ham en salami Vis, zoals zalm, tonijn of sardientjes. Of kip- of kalkoenfilet. Denk ook aan zuivelspread of hüttenkäse.
Worstjes Rauwe worteltjes of augurken
Chips Rijstwafels
Koekjes Mueslireep
Gesuikerde yoghurt Naturel yoghurt met honing
Snoep Noten, fruit en/of gedroogd fruit, zoals rozijnen, perziken en abrikozen

Lees meer: