Een gezonde broodtrommel

Vul een broodtrommel die is zowel gezond als aantrekkelijk

Zorg ervoor dat je kind gezond eet door een gezonde broodtrommel mee te geven. Hoe vul je een gezonde broodtrommel? Wij hebben een aantal tips voor je.

  • Voeg stukjes voorgesneden groente toe. Denk aan komkommer, snoeptomaatjes, stukjes paprika en wortels.
  • Geef iedere dag een of twee stuks fruit mee. Makkelijk en lekker zijn appels, bananen, mandarijnen en druiven. Maar kies ook fruit uit het seizoen, bijvoorbeeld heerlijk zoete aardbeien in de zomer en peren in de winter.
  • Kies liever niet voor vleeswaren voor op brood. Er zijn genoeg gezondere alternatieven als jonge kaas, ei, humus, sandwichspread en tonijn- of zalmsalade. Er is wetenschappelijk bewijs dat vleeswaren zoals ham, worst en salami het risico op darmkanker bij volwassenen kunnen verhogen. Het best is daarom je kinderen al te laten wennen aan ander broodbeleg.
  • Kies het liefst voor volkorenbrood. Dit soort brood bevat veel vezels, wat goed is voor een gezonde spijsvertering.
  • Denk na over de portiegrootte van de lunch. Kinderen hebben een kleinere maag en dus ook minder voedsel nodig. Als een kind meer eet dan hij of zij nodig heeft, is de kans op overgewicht groter.
  • Varieer in het soort producten dat je je kind meegeeft. Kies daarom voor voeding van verschillende kleurgroepen, textuur en vormen. Maak van de lunch een ontdekkingstocht voor je kind. Elke dag hetzelfde, wordt al snel saai. Zeker voor kinderen.

Ruil om in de broodtrommel

Eruit Erin
Zoete frisdranken Vers vruchtensap of flesje water
Wit brood Volkorenbrood
Vleeswaren, zoals worst, ham en salami Vis, zoals zalm, tonijn of sardientjes, of kip- of kalkoenfilet
Worstje Rauwe wortels of augurken
Chips Rijstwafels
Koekjes Mueslireep
Gesuikerde yoghurt Naturel yoghurt met honing
Snoep Fruit en/of gedroogd fruit, zoals rozijnen, perziken en abrikozen