Volle yoghurt bevat minder calorieën dan magere vruchtenyoghurt

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt gezond is. Wekelijks ontrafelen wij een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

Mager, halfvol of vol
In magere vruchtenyoghurt zitten veel toegevoegde suikers (met uitzondering van varianten zonder toegevoegde suikers). Daardoor bevat magere vruchtenyoghurt juist meer calorieën in vergelijking met volle yoghurt. 

Laat je dus niet verleiden door de termen ‘mager’, ‘halfvol’ of ‘vol’. Dit zegt alleen iets over hoe vet de yoghurt is en niet hoeveel calorieën het bevat.

De juiste keuze
Omdat in volle yoghurt veel calorieën zit, raden wij aan om te kiezen voor magere yoghurt zonder toegevoegde suikers. Door minder calorieën binnen te krijgen, behoud je makkelijker een gezond gewicht en verklein je de kans op kanker. Een portie magere vruchtenyoghurt bevat 107 calorieën en een portie magere yoghurt (zonder toegevoegde suikers) 56 calorieën. Dat is maar liefst een verschil van 3 suikerklontjes! Probeer vruchtenyoghurt eens te vervangen voor magere yoghurt en voeg zelf vers fruit toe, lekkerder en gezonder!

Niet alleen in vruchtenyoghurt zitten verborgen suikers. Ook in dranken zitten vaak verborgen suikerklontjes.

Volle yoghurt bevat minder calorieën dan magere vruchtenyoghurt: FEIT


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier