Heeft één keer per week sporten zin?

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt gezond is. Wekelijks ontrafelen onze experts een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

Bewegen is goed voor ons! Het helpt je om gezond te blijven, verkleint de kans op kanker en zorgt voor een gezond gewicht. Eén keer per week sporten heeft daarom zeker wél zin.

Natuurlijk is vaker sporten beter, want dan bouw je sneller een goede conditie op en gaat je spieropbouw sneller. Bovendien verbrand je dan meer calorieën. Maar één keer sporten is nog altijd beter dan dat je helemaal niet in beweging komt. Geen excuus dus om maar op de bank te blijven zitten!

De beweegrichtlijnen

De aanbeveling is om per week minimaal 150 minuten aan matig intensieve inspanning te doen, maar meer bewegen is altijd beter! Een activiteit is matig intensief als je hartslag iets omhoog gaat en je het warm krijgt, maar ondertussen nog wel een gesprek kunt voeren. Denk bijvoorbeeld aan fietsen, zwemmen, de auto wassen of de tuin harken.

Het is goed om matig intensieve beweging af te wisselen met intensieve beweging. Bij intensieve activiteiten gaat je hartslag nog verder omhoog en ga je waarschijnlijk zweten. Hardlopen, tennissen en voetbal zijn voorbeelden van intensieve activiteiten. Lees hier meer over het belang van voldoende bewegen en de preventie van kanker.

Een keer lang of vaker kort bewegen?

Om de aanbevolen 150 minuten aan lichaamsbeweging te halen, kun je besluiten om twee keer in de week meer dan een uur achter elkaar te gaan bewegen. Het is ook mogelijk om het te verdelen in kleinere blokjes. Beweeg bijvoorbeeld iedere dag een half uur of iedere dag een kwartier ’s ochtends en een kwartier ’s avonds. Kijk vooral wat jij prettig en leuk vindt om te doen.

Hier vind je meer tips om in beweging te komen.

Eén keer in de week sporten heeft zin: FEIT

Bron
Alles over sport


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier