Is ‘gewoon bewegen’ net zo gezond als sporten?

Er zijn veel onduidelijkheden over wat nou echt gezond is. Wekelijks ontrafelen wij een feit of fabel op basis van betrouwbare informatie.

Onderzoek toont aan dat je de kans op kanker kunt verkleinen door iedere dag minimaal 30 minuten te bewegen. Hiervoor hoef je echt niet per se zwetend in de sportschool te staan, want ook fietsen, wandelen en traplopen tellen mee.   

Intensiviteit doet er toe

Voor de 30 minuten lichaamsbeweging per dag gaat het om activiteiten die matig intensief of hoog intensief zijn. Het beste is om af te wisselen tussen beide soorten.

Licht intensieve activiteiten tellen niet mee voor je dagelijkse dosis lichaamsbeweging. Voorbeelden hiervan zijn langzaam lopen, stoffen en stretchen. Deze licht intensieve activiteiten zijn wel goed om te doen ter afwisseling van het zitten op je stoel of bank.

Matig intensief en hoog intensief bewegen

Wat matig en hoog intensief bewegen precies inhoudt, verschilt per persoon. Als je heel weinig beweegt, dan kun je wandelen als een hoog intensieve activiteit ervaren. Als je conditie beter is, dan zal wandelen voor jou een matig intensieve activiteit zijn.

Hoe weet je nu of je intensief genoeg beweegt? Vuistregel voor matig intensieve activiteiten is dat je hart er sneller van gaat kloppen, je het warm krijgt en je ademhaling iets zwaarder wordt. Je kunt nog wel gewoon praten. Als je hoog intensief beweegt, gaat je hartslag nog verder omhoog. Je gaat waarschijnlijk zweten, raakt buiten adem en praten wordt lastig.

Bekijk onze aanbeveling Kom in beweging voor meer informatie over verschillende soorten beweging.

‘Gewoon bewegen’ is net zo gezond als sporten: FEIT

Bronnen:
- Alles over sport 
- World Cancer Research Fund International/American Institute for Cancer Research. Diet, Nutrition, Physical Activity and Cancer: a Global Perspective, Continuous Update Project Expert Report 2018.


Benieuwd naar andere feiten en fabels en ons team van experts? Kijk dan hier