Zeg 'nee' tegen smoesjes om niet te hoeven bewegen

Smoesjes bedenken om niet in beweging te komen en lekker op de bank te blijven zitten is makkelijk. Om dit te voorkomen ruimen we hier een aantal smoesjes voor je uit de weg.

1: Ik heb geen tijd

Je hoeft niet meteen 30 minuten achter elkaar te bewegen. Probeer wanneer het kan om 10 minuten in beweging te komen. Dit kan al wanneer je wakker wordt, tussen je werk door of voordat je naar bed gaat. 

Ga het liefst op de fiets of lopend naar de supermarkt, doe beweegoefeningen terwijl je televisie kijkt en loop een stukje terwijl je aan het bellen bent.

2: Ik ben te moe

Misschien voel je je te moe om in beweging te komen. Juist als je moe bent is het slim om te bewegen. Je activeert je lichaam en krijgt gelijk een boost energie. Met een korte wandeling of workout voel je je gelijk beter en minder moe.

3: Ik kan het niet

Je kunt het wel! Stel wel realistische doelen. Na jaren weinig of niet te hebben bewogen, zal je niet meteen de marathon kunnen lopen en dat hoeft ook niet. Begin rustig met korte wandelingen of fietstochten van 10 minuten. Als dat je makkelijk afgaat, kun je het tempo of de duur van de activiteit geleidelijk verhogen.

4: Ik houd het toch nooit vol

Heb je al vaker geprobeerd om meer te bewegen maar komt er steeds iets tussen? Zet dan in je agenda wanneer je gaat sporten en zie dit ook als een belangrijke afspraak. Leg ook aan je omgeving uit waarom jouw ‘beweegafspraak’ zo belangrijk voor je is, en vraag hen je niet over te halen deze afspraak te verzetten of af te zeggen.

5: Ik heb er geen geld voor

Een abonnement op de sportschool of een eigen hometrainer zijn niet de enige mogelijkheden om in beweging te komen. Wandelen en fietsen zijn gratis. Thuis kun je flesjes met water vullen en als gewichtjes gebruiken, of steps-oefeningen doen op een traptrede.

Bewegen en sporten kan vanaf elk niveau en is mogelijk voor iedereen. Leg de lat aan het begin niet te hoog en voor je het weet is beweging  een vast onderdeel van je leven.

Lees ook waarom we minder moeten zitten.