Zeg 'nee' tegen smoesjes om niet te hoeven bewegen

Het is makkelijk om smoesjes te bedenken om niet in beweging te hoeven komen en lekker op de bank te blijven zitten. Om dit te voorkomen ruimen we hier een aantal smoesjes voor je uit de weg.

1: Ik heb geen tijd

Je hoeft niet per se 30 minuten achter elkaar te bewegen. Probeer wanneer het kan bijvoorbeeld 10 minuten te bewegen. Ga voortaan op de fiets of lopend naar de supermarkt, doe bewegingsoefeningen terwijl je televisie kijkt en loop een ommetje terwijl je aan het bellen bent.

2: Ik ben te moe

Of ben je moe omdat je niet genoeg beweegt? Het zijn vaak juist de mensen met een minder goede conditie die zich moe voelen, daardoor minder gaan bewegen en dus een steeds slechtere conditie krijgen. Dit patroon is te doorbreken door stap voor stap meer te gaan bewegen.

3: Ik kan het niet

Je kunt het wel! Stel wel realistische doelen. Na jaren weinig of niet te hebben bewogen, zal je niet meteen de marathon kunnen lopen en dat hoeft ook niet. Begin rustig met korte wandelingen of fietstochten van 10 minuten. Als dat je makkelijk afgaat, kun je het tempo of de duur van de activiteit geleidelijk verhogen.

5: Ik houd het toch nooit vol

Heb je al vaker geprobeerd om meer te bewegen maar komt er steeds iets tussen? Zet dan in je agenda wanneer je gaat sporten en doe alsof het een belangrijke afspraak is. Dat is het natuurlijk ook: want wat is er nou belangrijker dan je gezondheid? Leg ook aan je omgeving uit waarom jouw ‘beweegafspraak’ zo belangrijk voor je is, en vraag hen je niet over te halen deze ‘afspraak’ te verzetten of af te zeggen.

6: Ik heb er geen geld voor

Een abonnement op de sportschool of een eigen hometrainer zijn niet de enige mogelijkheden om in beweging te komen. Wandelen en fietsen zijn gratis. Thuis kun je flesjes met water vullen en als gewichtjes gebruiken, of steps-oefeningen doen op een traptrede.

Je ziet het: voor elk ‘probleem’ is wel een oplossing. Als je bewegen tot een vast onderdeel van je leven maakt, zal je merken dat het na een tijdje geen moeite meer kost. Dan heb je een belangrijke mijlpaal bereikt: bewegen is geen vervelende plicht meer, maar een vast onderdeel van je leefstijl geworden.

Ben jij jezelf ervan bewust wat de negatieve effecten van zitten zijn op je gezondheid? Lees verder