Aanbeveling spotlight - Calorierijke voeding en dranken

Eet minder calorierijk voedsel en drink weinig suikerrijke dranken

Het eten van calorierijke voeding en suikerrijke dranken kan leiden tot overgewicht. Overgewicht is een van de belangrijkste risicofactoren voor kanker. Overgewicht en obesitas verhogen het risico op 11 soorten kanker:

  • Alvleesklierkanker
  • Baarmoederkanker
  • Borstkanker (bij vrouwen na de menopauze)
  • Darmkanker
  • Eierstokkanker
  • Galblaaskanker
  • Leverkanker
  • Maagkanker 
  • Nierkanker
  • Gevorderde prostaatkanker
  • Slokdarmkanker

Het verband tussen calorieën en kanker

Er is geen sterk bewijs dat voedingsmiddelen met veel vet of suiker direct het risico op kanker verhogen, maar ze kunnen wel zorgen voor gewichtstoename. Lees hoe overgewicht het risico op kanker verhoogt. Door voornamelijk ongezonde, calorierijke producten te eten loopt men bovendien de gezondheidsvoordelen mis van caloriearme producten zoals groente, fruit, peulvruchten en volkorenproducten. Plantaardige voeding beschermt tegen verschillende vormen van kanker, waaronder slokdarmkanker en darmkanker. 

Glycemische last

Uit onderzoek is gebleken dat een voedingspatroon met een hoge glycemische last het risico op baarmoederkanker kan verhogen. De glycemische last is een maat voor de stijging van de bloedsuikerspiegel na het eten van een maaltijd of de gehele voeding. Bij de glycemische last wordt, anders dan bij de glycemische index, zowel rekening gehouden met de hoeveelheid koolhydraten in een product als hoeveel iemand van het product eet. De glycemische index is de snelheid waarmee de glucose wordt opgenomen in het bloed na het eten van 50 gram van het product en houdt dus geen rekening met de hoeveelheid koolhydraten per portie van het product. Producten met een hoge glycemische last zijn veelal producten die veel suikers bevatten en bewerkt zijn, zoals snoep, witte graanproducten en suikerrijke frisdranken. Groente, fruit en volkorenproducten hebben een lage glycemische last.

Hoe kan glycemische last het risico op baarmoederkanker verhogen?

Wetenschappers denken dat een voedingspatroon met een hoge glycemische last kan leiden tot de aanmaak van het groeihormoon IGF-1 (insuline-like growth factor 1). IGF-1 kan het risico op kanker verhogen omdat het de celgroei bevordert en celdoding afremt. Daarnaast kan een voedingspatroon met een hoge glycemische last leiden tot beschadigingen van de lichaamscellen, wat mogelijk het risico op kanker verhoogt.

Suikerrijke dranken

Doordat suikerrijke dranken voor een groot deel uit water bestaan bevatten ze per 100 milliliter niet veel calorieën. Toch kan men er gemakkelijk van aankomen. Dranken geven namelijk nauwelijks een verzadigd gevoel, waardoor we er al snel te veel van drinken.

Ook vers vruchtensap bevat veel suiker. Ons advies is om hiervan niet meer dan 1 glas per dag te drinken. Het sap telt dan mee als maximaal 1 portie fruit per dag, ook als men meer neemt. Dit omdat sap minder voedingsstoffen bevat dan ‘heel’ fruit.

Bronnen

  • World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research. Food, Nutrition, Physical Activity and the Prevention of Cancer: a Global Perspective. Washington DC: AICR, 2007
  • World Cancer Research Fund International/American Institute for Cancer Research. Continuous Update Project