Beter slapen

Slapen, we doen het allemaal iedere nacht. Toch zijn veel mensen zich niet bewust waarom een goede nachtrust zo belangrijk is. En wat kun je doen om beter te slapen?

Hoeveel slapen we?

In Nederland slapen we gemiddeld 7 tot 7,5 uur per nacht. De aanbevolen hoeveelheid slaap ligt tussen de 7 en 9 uur.

Vrouwen hebben gemiddeld vaker last van slapeloosheid dan mannen. Een kwart van de vrouwen tussen de 18 en 25 jaar heeft moeite met in slaap te komen. Ook wordt in Nederland 1 op de 5 mensen tussen 41 en 65 jaar te vroeg wakker.*

Waarom is slaap zo belangrijk?

Voldoende slaap is belangrijk voor een fit en uitgerust gevoel. Wanneer je te weinig slaapt, ben je overdag moe en heb je vaak minder concentratie en energie. We vergeten soms dat naast de hoeveelheid slaap die je hebt, de kwaliteit van je nachtrust ook belangrijk is. Een goede nachtrust is nodig voor je hersenen om alle informatie en emoties te kunnen verwerken.

Hoeveel slaap heb ik nodig?

Gemiddeld heeft een volwassene 8 uur slaap nodig. Dit kan wat variëren van persoon tot persoon. Wanneer je gewend bent om maar 6 uur te slapen, kunnen je hersenen zich hierop aanpassen. Bij minder dan 6 uur slaap, kan je lichaam niet voldoende uitrusten.

Tips om beter te slapen

  1. Verander je slaapplek. Zorg voor een rustige en opgeruimde slaapplek. Vermijd het scrollen door sociale media op je mobiel of laptop vlak voor het slapengaan of televisiekijken in bed. Zorg ook voor frisse lucht in je kamer, zet eventueel een raam of ventilatierooster open. Een ideale temperatuur voor in de slaapkamer is 18 graden.
  2. Creëer een regelmatig slaapritme. Probeer iedere avond rond hetzelfde tijdstip naar bed te gaan, maar nog belangrijker: sta ook iedere dag rond hetzelfde tijdstip op. Zodra je opstaat start je biologische klok. Lang uitslapen in het weekend kan dus je slaapritme weer verstoren.
  3. Zorg voor voldoende beweging.  Het advies is om dagelijks minimaal 30 minuten matig intensief te bewegen. Ga bijvoorbeeld fietsend of wandelend naar je werk of de supermarkt.
  4. Zorg voor ontspanning. Heb je wel eens last van piekeren in bed? Probeer dan voor het slapengaan je gedachtes uit je hoofd te zetten door ze bijvoorbeeld op te schrijven of een paar ademhalingsoefeningen te doen. Ook kan het helpen een warme douche te nemen of een boek te lezen in bed.
  5. Drink geen alcohol. Sommige mensen denken dat ze beter slapen wanneer ze alcohol hebben gedronken. Toch blijkt dat mensen die alcohol op hebben, minder goed slapen en vaker wakker worden.

Slapen en kanker

Tot op heden is er onvoldoende bewijs of slapen invloed heeft op de kans op kanker. Wel kan een goede nachtrust helpen je fit te voelen en zorgen voor een betere concentratie en meer energie. Genoeg redenen dus om je slaapduur en slaapkwaliteit eens onder de loep te nemen!